KVO11:9 är en svensk ackrediterad ordning för ledningssystem utformad efter sjukvårdens krav och behov
KVO11:9 är godkänd av Swedac vilket bland annat innebär att en verksamhet / organisation kan bli granskad och godkänd av en ackrediterad revisor.
Syftet med KVO11:9 är att hjälpa verksamheter att skapa hög kvalitet, god patientsäkerhet, god arbetsmiljö, minimera miljöpåverkan och en effektiv organisation. Detta arbete kommer att leda till att patienten får en adekvat, säker och god vård.
KVO11:9 utgår från SOSFS2011:9 och inkluderar krav på:
Patienten
- Verksamheten arbetar med ett systematiskt kvalitetsarbete
- Verksamheten arbetar patientsäkert
- Verksamheten förbättrar sitt patientsäkerhetsarbete över tiden
- Verksamheten arbetar kontinuerligt med att skydda känsliga patientuppgifter
Vårdpersonal
- Verksamheten arbetar aktivt och kontinuerligt med att bibehålla och förbättra en god fysisk arbetsmiljö
- Verksamheten arbetar aktivt och kontinuerligt med att bibehålla och förbättra en god organisatorisk arbetsmiljö
Verksamheten / Beställaren / Samhället
- Verksamheten är hållbar ur ett miljöperspektiv
- Verksamheten är hållbar ur ett ekonomiskt perspektiv
KVO11:9 tar hänsyn till alla intressenters krav på er verksamhet. Regioner, försäkringsbolag och branschorganisationer har egna krav på verksamheten. Strukturen I KVO11:9 gör det enkelt att visa att ni har tagit hänsyn till dessa krav samt att ni arbetar på ett sätt som kraven föreskriver.
KVO11:9 använder samma metoder för systematiskt kvalitetsarbete som ISO, HACCP, m.fl. Alla kvalitetsstandarder använder samma metoder för kvalitetsarbete, spårbarhet, ständiga förbättringar, kundfokus, mm. Strukturen och hur arbetet är beskrivet är det som skiljer standarderna åt.
Principerna för kvalitetsarbete finns också beskrivna i Svensk lagtext.
Många verksamheter använder idag två eller flera standarder för att kvalitetssäkra olika områden av sin verksamhet, detta beroende på att varje standard täcker bara en delmängd av kraven. Det kan t.ex. vara kvalitet, miljö och arbetsmiljö. KVO11:9 ersätter behovet av flera standard och ledningssystem och ni behöver bara ett ledningssystem och en revision. Ni spar tid och ökar tydligheten genom att bara använda en standard. Genom att öka tydligheten blir det också lättare att skapa en äkta kvalitetskultur. En kvalitetskultur i organisationen är en förutsättning för att kunna eliminera kvalitetsbristkostnader.
Mindre
Certifieringskostnader
Besparing på Arbetstimmar
Ett systematiskt kvalitetsarbete som skapar resultat förutsätter att alla medarbetare är aktiva i arbetet och förstår vad man ska göra. Att arbeta med en standard som är beskriven på ett verksamhetsnära sätt är en mycket stor hjälp. Det finns mallar och beskrivning som hjälper er att komma i gång att skapa ert kvalitetsarbete som kommer att ge fördelar i form av högre patientsäkerhet, bättre arbetsmiljö och högre effektivitet i verksamheten.
“Enkel och intuitiv att arbeta med”
Från starten introducerades ett kvalitetsprotokoll för egendeklaration av ledningssystem inom verksamheter. Detta protokoll fungerade som grund för att genomföra revisioner hos kunder och säkerställa att kvalitetskraven uppfylldes.
Läs mer om standardenKIV grundar sig på Socialstyrelsens föreskrift för krav och allmänna råd för ledningssystem SOSFS2011:9. Certifieringen innebär en auktoriserad revision, och kvalitetsprotokollet utökas till att omfatta alla väsentliga områden för vård- och omsorgsverksamheter, inklusive patientsäkerhet, kvalitet, arbetsmiljö, organisatorisk arbetsmiljö, informationssäkerhet och miljö. Björn von Wachenfeldt och Lennart Ljung utformade protokoll och underlaget för certifieringen.
Läs artikelnAlla har lång erfarenhet av standardarbete. Lennart är ISO-revisor för bland annat ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001, ISO 15224 och ISO 27001. Gabriella har arbetat med internrevision av ISO 9001, ISO 14001 och ISO 45001 i närmare 30 år. Martin Har varit chef i tillverkande industri med höga krav på kvalitetsarbete.
Kommittén påbörjar arbetet med att förnya och vidareutveckla KIV och certifieringen efter KiV till en ackrediterad verifiering baserad på ISO 17029. Kvalprak har under åren identifierat flera utmaningar hos sina kunder. Kommitten får i uppdrag att adressera dessa med den nya ackrediterade ordningen.
- Kraven från myndigheter har ökat och många huvudmän kräver en ackrediterad revision / verifiering i sina offertförfrågningar.
- Många av Kvalpraks kunder har genom åren utvecklat separata ledningssystem för olika kravområden, som kvalitet, miljö och arbetsmiljö.
- Att underhålla separata ledningssystem blir dyrt, krångligt och skapar i förlängningen onödiga risker, vilket kan äventyra kvaliteten hos ledningssystemen.
För att förenkla och förbättra resultaten får kommittén i uppdrag att utveckla en sammanhållen standard för ledningssystem för alla kravområden, patientsäkerhet, kvalitet, arbetsmiljö, organisatorisk arbetsmiljö, informationssäkerhet och miljö. Standarden ska också vara möjlig att certifiera med ackrediterad verifiering enligt ISO 17029.
KVO ABs uppdrag är att säkerställa att alla beslut, handlingar och rekommendationer inom organisationen fattas objektivt, rättvist och utan påverkan från externa intressen eller personliga preferenser. Genom att flytta arbetet med den nya verifieringsordningen enligt ISO 17029 till KVO AB, garanteras oberoende förfarande.
Läs artikelnSwedac säkerställer att strukturen för KVO11:9 följer de krav som ställs på hur ordningen ska utformas enligt ISO 17029. Genom denna strukturerade uppbyggnad garanteras att KVO11:9 levererar de kvalitetsfördelar som utlovas
Läs artikelnKVO AB påbörjar processen för ackreditering genom att skicka in en ansökan till Swedac. Detta markerar ett avgörande steg i att bli ett nationellt verifieringsorgan för KVO11:9 och säkerställa att alla krav för oberoende verifiering enligt ISO 17029 uppfylls.
Read the ArticleEfter en omfattande granskning och genomgång av Swedac blir KVO AB ackrediterat som ett nationellt verifieringsorgan för KVO11:9. Genom denna ackreditering kan KVO AB nu erbjuda en erkänd och pålitlig verifieringstjänst som uppfyller de högsta kraven på kvalitet och objektivitet inom ledningssystemsverifiering.
Läs artikeln